Sunday, November 11, 2012

::WEEK 8:: Admin Pages

Salam and Hi~
This week, sambung previous week lesson..
Agak complicated sedikit untuk ingat..
Tapi practice make perfect..
So, after kelas.. Saya cuba lagi buat di bilik~
Try refresh everything~ :D

Kelas start dengan installation extention untuk dreamweaver iaitu FXPHPMissingTools121.mxp.. Extension ni boleh download secara percuma.. Just search je.. Once dah install extension ni.. So, akan ade tab dalam server behaviour iaitu tab untuk go to details page dan go to related page.. Go to details page fungsinya adalah untuk membolehkan user dari master page untuk navigate ke page yang telah disetkan link nya.. Manakala untu go to related page fungsinya adalah untuk linkkan page ke page yang baru.

Selain itu, pada hari ini, kami juga belajar cara untuk membuat page admin.. iaitu dengan membezakan level setiap admin, bagi membezakan admin-admin serta user lain.. Tidak semua page boleh dilihat oleh user.. Tetapi semua page boleh dilihat oleh admin.. User berdaftar dan tidak berdaftar juga boleh dibezakan tahap mereka untuk menggunakan sesuatu website itu..

Antara actions yang boleh diambil oleh admin dan tidak pada user lain ialah insert user, view user, edit user dan delete user.. untuk logout admin dan user sama sahaja.. :)  




0 comments:

Powered by Blogger.